Svētdiena, 20.Oktobris 2019. » Vārdadienas svin: Leonīda, Leonīds;

Plāno daudz aktīvāk cīnīties pret neapdrošinātiem transportlīdzekļiem ceļu satiksmē

Inese Ozoliņa, 23.04.2009. 15:27 | komentāri (1)

Ņemot vērā ekonomisko lejupslīdi Latvijā, kā rezultātā gada laikā neapdrošināto transportlīdzekļu izraisīto negadījumu īpatsvars ir palielinājies gandrīz divas reizes, plānots ar administratīvo sodu palielināšanu un biežām pārbaudēm uz ceļiem daudz aktīvāk cīnīties pret transportlīdzekļu vadītājiem, kas piedalās ceļu satiksmē bez OCTA.

To šodien, parakstot sadarbības memorandu, paziņoja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics un VP GKPP Satiksmes uzraudzības biroja priekšnieks Edmunds Zivtiņš.

Vieni no plānotajiem pasākumiem ir administratīvo sodu palielināšana līdzšinējo 30 -50 latu vietā uz 60 - 80 latiem; OCTA esamības pārbaude ne tikai katrā transportlīdzekļa apturēšanas brīdī, bet arī virtuāli, Ceļu policijas ekipāžām pārvietojoties ceļu satiksmē; kā arī autoīpašnieku informēšana par zaudējumu regresa piemērošanu pret vainīgās automašīnas vadītāju vai īpašnieku, ja ceļu satiksmes negadījums izraisīts ar neapdrošinātu transportlīdzekli.

Edmunds Zivtiņš, VP GKPP Satiksmes uzraudzības biroja priekšnieks: „Saskaņā ar Valsts policijas jaunākajiem apkopotajiem datiem šogad Ceļu policija par braukšanu bez OCTA administratīvi sodījusi jau 4 721 autovadītāju, kas ir par 594 vairāk nekā tādā pašā periodā pērn. Tas ir liels skaitlis. Arī turpmāk aktīvi sekosim līdzi situācijai, ne tikai pārbaudot apdrošināšanas esamību katrā transportlīdzekļu pārbaudē, bet arī virtuāli, ekipāžām pārvietojoties pa ceļiem. Jāmin, ka šādā online režīmā tiek pārbaudīti ap trim četriem  tūkstošiem autovadītāju dienā.”   

Pērn zaudējumu atlīdzībās par neapdrošinātiem auto – 1,53 milj.latu

Ņemot vērā ekonomisko lejupslīdi, bezdarba strauju palielināšanos, pieaug arī neapdrošināto transportlīdzekļu īpatsvars ceļu satiksmē. Ja pirms gada šis īpatsvars bija nedaudz virs 2%, tad šobrīd tas jau tuvojas 4%.

Pērn no 1 963 pieņemtajiem lēmumiem par apdrošināšanas atlīdzības izmaksām no Garantijas fonda, 1 903 lēmumi ir pieņemti par Ceļu satiksmes negadījumiem, kurus izraisījis neapdrošināts auto, nodarot negadījumos cietušajiem zaudējumus apmēram 1,53 milj. latu vērtībā. Šīs izmaksas sastāda lielāko daļu Garantijas fonda izmaksu 2008. gadā – kopējā izmaksu summa sastādīja 1,76 milj. Salīdzinot ar 2007.gadu lēmumu skaits par neapdrošinātu auto izraisīto negadījumu zaudējumu atlīdzību palielinājies par 79%, savukārt izmaksātās atlīdzības pieaugušas par 151% (2007.gadā apmēram 600 tūkst.latu). Kopējais apdrošināšanas atlīdzību izmaksu lēmumu skaits OCTA tirgū 2008.gadā sastāda 54 239, par kopējo atlīdzību summu 42,8 miljoni Ls.

Braukt bez OCTA ir laimes spēle ar finansiālām saistībām daudzu gadu garumā

Neskatoties uz to, ka par piedalīšanos ceļu satiksmē bez OCTA draud administratīvais sods, kā arī zaudējumi, kas radušies ar neapdrošinātu auto izraisītā ceļu satiksmes negadījumā, no vainīgā transportlīdzekļa vadītāja tiek piedzīti regresa kārtībā, pieaug to vadītāju skaits, kas nolemj riskēt un braukt, neapdrošinot transportlīdzekli.

Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Šie autovadītāji visticamāk īsti neapzinās risku, kuram sevi un savus tuviniekus pakļauj, jo tā savā būtībā ir laimes spēle, vai tiks izraisīts vai nē ceļu satiksmes negadījums, kā arī cik lielus zaudējumus tas var radīt. Šādu negadījumu vidējā zaudējumu atlīdzība cietušajiem pērn sastādīja 797 latus, bet mūsu pieredze rāda, ka zaudējumi var tikt nodarīti arī daudzos desmitos tūkstošos, simtos tūkstošos un pat miljonos latu. Līdz šim lielākā zaudējumu atlīdzības prasība mūsu apdrošinātājiem bija 5,3 milj.eiro par ceļu satiksmes negadījumu, kas 2007.gadā noticis Īrijā. To izraisīja apdrošināts auto, tai pat laikā ar tikpat lielu varbūtību to varēja izraisīt neapdrošināta transportlīdzekļa vadītājs, kam tad nāktos šo summu atlīdzināt no savas un ģimenes budžeta. Trīs lielākie neapdrošinātu auto radītie zaudējumi cietušajiem bijuši: 24 558 latu, 22 859 latu un 20 256 latu.”

Zaudējumi cietušajiem sākotnēji izmaksāti no OCTA garantijas fonda, kurā apdrošinātāji veic iemaksas no OCTA polisēm. Tādēļ var teikt, ka neapdrošinātu transportlīdzekļu radītos zaudējumus sedz godīgie un apzinīgie autovadītāji. Tiesa vēlāk zaudējumi regresa kārtībā tiek atgūti no neapdrošinātā transportlīdzekļa vadītāja vai īpašnieka. Ja vainīgais nevēlas vai nevar segt zaudējumus, tad tas draud ar tiesu izpildītājiem, mantas apķīlāšanu, ierakstu kredītreģistrā, u.tt.

Bezdarba pieaugums valstī sekmē neatgūto līdzekļu īpatsvara palielināšanos. Nākotnē tas var negatīvi ietekmēt apzinīgos autoīpašniekus. Piemēram, Lielbritānijā aprēķināts, ka neapdrošināto autovadītāju straujš pieaugums ir veicinājis cenu pieaugumu godīgajiem autovadītājiem par 30 mārciņām.

Lai līdzīga situācija nebūtu Latvijā, plānots daudz bargāk vērsties pret tiem, kas apdraud pārējos ceļu satiksmes dalībniekus ar piedalīšanos satiksmē bez OCTA.

Priekšlikumi par grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā atrodas Saeimā. Jau drīzumā tos varētu skatīt Saeimā otrajā lasījumā. Tie paredz soda palielināšanu autovadītājiem 60 līdz 80 latu apmērā līdzšinējo 30 līdz 50 latu vietā. Savukārt kravas transportlīdzekļu vai autobusu vadītājiem no 200 – 300 latiem. Saeimas Juridiskā komisija šos grozījumus jau apstiprinājusi.

» Autortiesības
Visas tiesības paturētas © EASYGET.LV 2006 - 2019
Portālā EASYGET.LV izvietotais materiāls ir pārpublicējams tikai ar EASYGET.LV atļauju. Atsevišķas fotogrāfijas ir atļauts pārpublicēt tās nemodificējot un ievieotjot atsauci uz EASYGET.LV