Sestdiena, 07.Decembris 2019. » Vārdadienas svin: Dzirkstīte, Anta, Antonija;

Kā pārvarēt kaitīgus ēšanas ieradumus?

Mārtiņš Atvars, 16.09.2009. 14:14

Vai esi kādreiz sēdējis pie TV un kaut ko gremojis, pat neapzinoties, ko liec mutē? Vai arī tu varbūt esi no tiem, kurš ēdienu norij vienā mirklī? Ja šie ieradumi izklausās pazīstami, tad tev varētu būt pielipis kaitīgs ēšanas ieradums. Taču neuztraucies, tu tāds neesi vienīgais.
Kā pārvarēt kaitīgus ēšanas ieradumus?

Katru gadu miljoniem cilvēku visā pasaulē pavada neskaitāmas stundas un tērē daudz naudas, mēģinot pārvarēt savus kaitīgos ieradumus. Taču katru gadu liela daļa šo cilvēku cieš neveiksmi. Kādēļ? Jo par rutīnu kļuvušas darbības pārtraukšana ir īsts varoņdarbs. Jāatzīst, ka kaitīgu ieradumu pārvarēšana saistīta ar grūtībām, it īpaši, ja ieradums saistīts ar pārtiku. Tieši tāpēc esam lūguši palīdzību ekspertam Dr. Ianam Smitam (Ian Smith).

Kas ir kaitīgs ieradums?


Dr. Ians apgalvo, ka tā ir darbība, kuru uzsākam, par to nedomājot, neapzināts notikums. Ja uztveram šo ieradumu kā nevēlamu, tad varam to nosaukt par „kaitīgu ieradumu”. Kaitīgs ieradums ir tāds, kuru visticamāk veiksim, pat tad, ja par to vairs nedomāsim.

Kas ir kaitīga ēšanas ieraduma pamatā?

Gluži kā citus kaitīgus ieradumus, arī šo var izraisīt lērums iemeslu. Dr. Ians uzskaitīja dažus no šiem iemesliem, kas kopīgi vairākumam kaitīgo ieradumu:
• Disciplīnas trūkums;
• Stress;
• Izdevīgums.

Lūk, 5 no izplatītākajiem vīriešu kaitīgajiem ēšanas ieradumiem.

Kaitīgs ēšanas ieradums Nr. 1 - pārēšanās

Izskaidrojums:
Tu ignorē signālus, ko dod pilnais vēders un tikai turpini likt mutē kumosu pēc kumosa.

Problēmas cēlonis: Disciplīnas trūkums.

Risinājums: Pārēšanās ir ilgstoša izsalkuma rezultāts. Lai izvairītos no šāda iznākuma – ieēd, pirms vēders ir sācis rūkt. Ēd lēnām un izgaršo katru kumosu. Smadzenēm ir nepieciešams kāds brīdis, lai piefiksētu sāta sajūtu vēderā, jo lēnāk ēdīsi, jo mazāks būs risks pārēsties. Visbeidzot - mēģini būt disciplinētāks. Organizē visu, ko dari, – tas varētu būt labs sākums.


Kaitīgs ēšanas ieradums Nr. 2 – Nepilnvērtīgas pārtikas lietošana

Izskaidrojums:
Tu esi pilnībā pārveidojis savu ēdienkarti, un tagad tajā palikusi tikai nepilnvērtīga pārtika (junk food).

Problēmas cēlonis: Izdevīgums.
 
Risinājums: Ir ļoti labs iemesls, kādēļ nepilnvērtīgu pārtiku dēvē par „nepilnvērtīgu”. Nepilnvērtīgā pārtika, ko ikdienā lieto, nav barojoša, bet uzkožamie tikai reti remdē izsalkumu, šī kombinācija veicina nepārtrauktu ēšanu. Vairums ar mūsdienu ēšanas paradumiem saistīto problēmu, ir garlaicības izraisītas, Dr. Ians skaidro savā grāmatā „The 4 Day Diet”. Cilvēkiem apnīk ēst vienu un to pašu dienu no dienas, un nepilnvērtīgā pārtika ļauj to ātri labot. Nekļūsti par vergu šim izdevīgumam! Veselīga pārtika spēj piedāvāt tik pat lielu daudzveidību, taču izvēle kaut ko mainīt ir jāizdara pašam. Iesākumā ir jāatrod iedvesma, tur varētu palīdzēt kulinārijas kursi. Turklāt, tos apmeklējot, ir iespēja sapazīties ar jaukām meitenēm.


Kaitīgs ēšanas ieradums Nr. 3 – „Rīšana”

Izskaidrojums:
Katra maltīte ir kā sacensības, un tu katrreiz centies pārspēt rekordu.

Problēmas cēlonis: Stress.

Risinājums: Ja tev trūkst laika, vai ir kaudze raižu, ļoti iespējams, ka tas atspoguļosies ēšanas paradumos. Risinājums – mēģini piebremzēt. Pats sev palīdzēsi, ja izvairīsies no uzkodām. Labāk izvēlies kādu nopietnu otro ēdienu, kura pieveikšanai būs nepieciešams ilgāks brīdis. Taču ir jātiek galā ar pašu problēmas cēloni, tāpēc par labu nāktu apgūt stresu mazinošas nodarbes, piemēram, meditāciju.


Kaitīgs ēšanas ieradums Nr. 4 – „šmaukšanās”

Izskaidrojums:
Darba dienās tu tēlo svēto, taču nedēļas nogalē nododies ēšanas orģijām.

Problēmas cēlonis: Disciplīnas trūkums.

Risinājums: Vienalga, vai centies zaudēt liekos kilogramus vai uzturēt svaru nemainīgu, neveselīga ēšana nedēļas nogalē var itin viegli izputināt piecu dienu smagos pūliņus. Ja ēšana ārpus mājas sagādā problēmas, pirms dodies uz restorānu, remdē izsalkumu, nedaudz uzēdot. Neierobežo sevi pa nedēļas vidu, tad nedēļas nogales vairs nebūs tik liela izprieca. Pat pats Dr. Ians reizi pa reizei atļaujas sevi palutināt: „Neviens nespēj ēst tikai veselīgi visu laiku. Tas vienkārši ir nepraktiski.”


Kaitīgs ēšanas ieradums Nr. 5 – bezjēdzīga gremošana

Izskaidrojums:
Brīdī, kad sāc skatīties TV, nododies pašplūsmai un vairs nepievērs uzmanību tam, kāda barība nonāk tavā mutē.

Problēmas cēlonis: Dažādi.

Risinājums: Iemesls šādai uzvedībai var būt dažāds. Varbūt tevi moka stress un tā tu centies par to aizmirst, varbūt tev vienkārši patīk apvienot vakariņas ar iemīļoto raidījumu. Lai arī kāds būtu iemesls, šādu ieradumu ir jāatmet. Tāpēc izdari sev pakalpojumu un nošķir ēšanu no TV skatīšanās. Ja tomēr vēlies kaut ko uzkost, sagatavo atbilstošu porciju jau iepriekš.


Saliekot visu pa vietām

Neviens nevar apgalvot, ka nav grēkojis, ja runa ir par „vēdera priekiem”. Tāpēc pirmais solis rehabilitācijas programmā ir savas vājības atzīšana. Ja netici mums, uzklausi ekspertu viedokli: Lai izdotos kaut ko mainīt, „tev no jaunu ir jānovērtē savas attiecības ar pārtiku, svara zaudēšanas mērķis un nodomi kopumā. Atrodi savas vājības un centies lēnām tās pārvarēt. Vienmēr atceries, ka spēj sasniegt pat visgrūtāk sasniedzamos mērķus.”

» Autortiesības
Visas tiesības paturētas © EASYGET.LV 2006 - 2019
Portālā EASYGET.LV izvietotais materiāls ir pārpublicējams tikai ar EASYGET.LV atļauju. Atsevišķas fotogrāfijas ir atļauts pārpublicēt tās nemodificējot un ievieotjot atsauci uz EASYGET.LV