Piektdiena, 19.Aprīlis 2024. » Vārdadienas svin: Vēsma, Fanija;

Jauno dizaineru konkurss „Jauns Vārds Modē”

Ingrīda Ivane, 02.06.2008. 12:15 | komentāri (11)

29.maija vakarā, „Studentu modes svētku ietvaros”, Latvijas Dzelzceļa Vēstures muzejā norisinājās jauno dizaineru konkurss „Jauns Vārds Modē”.
Jauno dizaineru konkurss „Jauns Vārds Modē”

Šis konkurss bija īpašs ar to, ka tajā piedalījās ne vien audzēkņi no septiņām Latvijas mākslas un dizaina skolām/augstskolām, bet pirmo reizi konkursa vēsturē arī modes dizaina studenti no Igaunijas un Lietuvas.

Dalību tajā ņēma žūrijas izvirzīti desmit pārstāvji no iepriekšējā dienā notikušās Latvijas Mākslas Akadēmijas studentu darbu skates (Ludmila Kruglika, Arita Varžinska, Elīza Ceske, Dana Ivanova, Vita Radziņa, Marta Toča, Anastasija Golubeva, Indra Miklāva, Artis Štamgūts, Baiba Bērziņa-Skrīvere), kā arī studenti no RTU Tekstiltehnoloģiju un dizaina institūta (Indra Kļaviņa, Jūlija Ivaikina, Anna Putniņa, Liene Dejus), Rīgas Dizaina un Mākslas vidusskolas audzēkņi (Sabīne Glanz, Baiba Brezinska, Valdis Voitkevičs), Daugavpils Saules skolas audzēkņi (Jekaterina Radkēviča, Sņežana Špaka, Ilga Liniņa), Rīgas Purvciema amatu skola audzēkņi (Jūlija Petuhova un Daina Zviedre), Valmieras Mākslas vidusskolas audzēkne Agnese Gaidelione un Rēzeknes Mākslas vidusskolas audzēkne Inga Šadurska, Viļņas modes dizaina koledžas audzēkne Jekaterina Cyvilko.

Studentu darbus vērtēja barga un prožektoru neapžilbināma žūrija: Anita Altmane (žurnāla Pastaiga modes redaktore), Irina Šebarova (Eirouniversitātes (Tallina, Igaunija) docente, modes māksliniece), Gunta Vīcupe (Latvijas Mākslas akadēmijas docente), Dana Beļakova (RTU Tekstilmateriālu tehnoloģiju un dizaina institūta lektore), Damiano Antonazzo (Istituto Marangoni (Milāna, Itālija) reģionālais menedžeris, atbildīgs par Baltijas valstīm un Krieviju), Arsēnijs Seņins (SIA "Ogres trikotāža" dizaineru nodaļas vadītājs), Linda Stepīte (Rīgas Dizaina un Mākslas vidusskolas direktora vietniece mācību darbā), Žanete Auziņa (modes māksliniece), Dace Bulte (SEB bankas reklāmas projektu vadītāja), Inese Gaitniece (AS „Lauma Lingerie” modelētāja-dizainere) un Sverker Bergström (Beckmans School of Design (Stokholma) pasniedzējs, Zviedrijas Modes Padomes/Rookies biedrs).

Arī balvu fonds šoreiz patiesi sīvas cīņas ar radošo mūzu vērts – vasaras kurss „Mārketings modē” Istituto Marangoni Parīzē, iespēja iepazīties ar Beckmans dizaina skolu Stokholmā, brauciens uz jauno dizaineru konkursu „Admiraltejskaya Igla” Sanktpēterburgā, kā arī speciālas balvas no konkursa sponsoriem un atbalstītājiem, tostarp arī no prezervatīviem „Lifestyle” par simpātiskāko kolekciju.

Dalībnieku uzdevums bija prezentēt nelielu kolekciju vienā no trim nominācijām: casual (tērpi ikdienai), avangarde (pašas drosmīgākās dizaineru fantāzijas) un vakartērpi.

Pirmā nominācija „Ikdienas tērpi” bija visblīvāk pārstāvēta (13 darbi), taču kā izrādās, valkājamās drēbes ir visai stiepjams jēdziens, ko viens atļausies vilkt uz ielas vai ballītē, to otrs ne.

Spilgtāko kolekciju vidū, noteikti jāpiemin āfrikāniski dienvidnieciskā Baibas Bērziņas-Skrīveres „Cacatua”. Ritmiskas mūzikas pavadījumā, džungļu aizkars atklāj skatam košas būtnes, „liānām” apvītas, ziediem rotātas un pat ar papagaiļiem draugos, kā manāms. Kaut arī kolekcija krāsās ir neviendabīga, izskatās saskanīgi.

Baibas Berzinskas kolekcijā „Denim” būtiskas ir detaļas – mīksti zābaki pretstatīti augstiem papēžiem, interesanti, ka košu podziņu virtenes kļūst par tērpa galveno akcentu un rotājošo elementu (tiesa, būtu vēl interesantāk, ja dekorativitāti papildinātu arī podziņu funkcionālā nozīme – proti, tās būtu domātas at- vai sa-pogāšanai).

Jautra ir pievēršanās mājastērpiem (Jekaterina Cyvilko „Otrā dzīve”), Robbie Williams gabaliņa „Kids” pavadībā. Čības un vienkārši, rūtaini un raibi ielāpiņu halātiņi un mājas kleitiņas, ko papildina atbilstoši aksesuāri – gludeklis, putekļu slotiņa, fēns un urbis – sievietes ikdienas darbarīku komplekts, tā teikt. Visnotaļ valkājami.

Agneses Gaideliones „Dimanta līnija” savukārt balansē uz mazliet estētiski šaubīgas robežas starp futūristisku seriālu varoņu ietērpiem un klubu sabiedrības prasībām. Balts slīdīgs materiāls, pieguļošas līnijas, bet „Sensation White”, nez vai šo dalībniekus ielaistu, jo tērpus papildina melni dekoratīvi elementi – jostas un dažādi austrumnieciski zīmējumi.

Ilgas Liniņas „Piena kokteilis” arī apspēlē baltās krāsas tēmu, šoreiz gan konsekventi – tikai balto, taču eksperimenti notiek ar krāsas faktūru – proti, audumiem (plāniem un gludiem) un raupjiem, bārkšainiem adījumiem, pončo, šallēm, lakatiem.

Jāpiemin arī vienīgais vīrieškārtas pārstāvis šajā nominācijā – Valdis Voitkevičs ar kolekciju „Baltās apkalītes”, kas apspēlē klasiska un korekta melnbalta darba ietērpa ideju. Nu, kam gan nebūtu prieks, ja viņu apkalpotu bankas darbiniece šortos un baltā blūzītē ar žabo? Tveicīgai vasarai tuvojoties, tieši šorti māksliniekam licies īstais darba apģērbs, savukārt blūzēs īpašs akcents likts uz dažādu dekoratīvu elementu izmantojumu – paplatinātas piedurknes, mežģīnes, apkakles, žabo utt.

Par spilgtāko (vismaz krāsās noteikti) un sirsnīgāko, pat mazliet bērnišķīgu, noteikti uzskatāma Ingas Šadurskas kolekcija „Improvizācija par tēmu...” – meitenes zeķītēs un dzelteni, zili, oranži kombinētos tērpos ar dzelteniem baloniņiem rokās. Īsas plānas kleitiņas, mežģīnes, tills – caurspīdīgu materiālu kārtojums un mazliet no klaunādes noskaņām, vertikāli pēc krāsām dalītajos apģērbos ar ekstravagantajām piltuvveida apkaklēm.

Šo nomināciju noslēdz Annas Putniņas kolekcija „Uz klāja tikai sievietes” ar savilkuma un balonveida efektiem grezna auduma tērpos – tiklab svārkos, biksēs, šortos un, galu galā, uz mēles izpeld arī teju „īsts kuģis” – nošalc plandīgas, svītrainas un koši sarkanas svārku buras. Grūti gan teikt, kura no šīm būtnēm rāptos mastā, ja nu reiz viņas uz klāja patiesi ir vienas...

Nominācijā „Avangards” kopumā piedalījās astoņi dalībnieki, puse no tiem LMA studenti – Arita Varžinska ar savu bārdaini briļļaino dzejnieku bariņu un pelēcīgi brūni zaļgano, samērā lakonisko kolekciju „Dzejnieks ir miris”, Dana Ivanova ar kolekciju „DANAISMS”, Ludmila Kruglika ar „PSAIHO” un doktora Džekila vārda cienīgiem halātiņos tērptiem trakajiem zinātniekiem-mehāniķiem un Artis Štamgūts ar salīdzinoši ne tik saistošo kolekciju „Sākums”.

Starp avangarda tērpu kolekcijām jāpiemin arī Lienes Dejus (kolekcija „Cita industrija”) piedāvāta interesantā som-kabatu ideja, ar to iestrādi apģērbā. Savukārt Jekaterina Radkēviča ar kolekciju „Brīvdienas mākoņos” itin kā mudina – „ņem savu tepiķi un staigā” – apaļi, palieli, melnbalti raibi „paklājiņi” ar izgrieztiem caurumiem kalpo gan kā savdabīgas „vestes”, gan tik pat labi arī kā „svārki”.

Bet Jūlijas Petuhinas un Dainas Zviedres veikums „Aiz spoguļa sapņos” uzskatāmi pierāda, ka divām saimniecēm nepietiek vietas ne tikai virtuvē, bet arī pie šujmašīnas vai skiču bloka. Liekas, „aizspogulijā” viņas bijušas nevis kopā, bet katra atsevišķi un katra redzējusi tur ko citu, jo kopsalikums ir mikslis, un ne tuvu tas gardākais. Neona zaļš, melns, balts, sarkans, kaut kas no galma pūderētajām sejām ar uzzīmētām skaistumzīmītēm, cakainas biksiņas, īsi svārciņi, priekšautiņi, cimdiņi un visai nebaudāms un nenosakāms visādu citādu detaļu klājums apģērbos.

Nominācijā „Vakartērpi” startēja tikai divas kolekcijas, abām autorēm pārstāvot LMA – Martas Točas vēsi violetos toņos ieturētā „Zosāda” un Vitas Radziņas mazliet patumšā, agresīvi dinamiskā un dūmu pavadītā „My beloved ghost-Bu”.

P.S. Tehnisku iemeslu dēļ fotoreportāža no šī pasakuma tomēr nebūs. Atvainojiet!

Lasi vēl...
» Autortiesības
Visas tiesības paturētas © EASYGET.LV 2006 - 2024
Portālā EASYGET.LV izvietotais materiāls ir pārpublicējams tikai ar EASYGET.LV atļauju. Atsevišķas fotogrāfijas ir atļauts pārpublicēt tās nemodificējot un ievieotjot atsauci uz EASYGET.LV