Piektdiena, 26.Aprīlis 2024. » Vārdadienas svin: Rūsiņš, Sandris, Alīna;

Latvijas iedzīvotāji uzticas finanšu pakalpojumu sniedzējiem

easyget.lv, 22.08.2007. 14:30

Naudas plānošanas centra (NPC) veiktā aptauja, lai noskaidrotu patērētāju viedokli par finanšu pakalpojumiem uzrāda, ka Latvijas iedzīvotāji uzticas finanšu pakalpojumu sniedzējiem. Kā zināmākais patērētāju interešu aizstāvis tiek nosaukts Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.
Latvijas iedzīvotāji uzticas finanšu pakalpojumu sniedzējiem

Kopumā lielākā daļa (59%) aptaujāto uzticas finanšu pakalpojumu sniedzējiem, 25% respondentu drīzāk uzticētos, savukārt ir arī tie, kuri uzticas tikai banku finanšu darbībām.

Izmantojot konsultantu pakalpojumus, vairākums (66%) respondentu saņem pilnu izskaidrojumu par finanšu pakalpojumu niansēm un tikai pavisam mazs procents (4% un 2%) aptaujāto nav apmierināti ar konsultantu darbību. Vairākums aptaujāto, kuri uzticas finanšu pakalpojumu sniedzējiem ir sievietes no Vidzemes, vecumā no 35-44, savukārt, tieši sievietēm vienmēr paliek arī kādi neskaidri jautājumi.

Starp aptaujātajiem kā organizācija, kura aizstāv pakalpojuma pircēja intereses, visbiežāk tiek minēts Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Latvijas Banka, taču cittautieši nosauc Cilvēktiesību biroju. Tādas organizācijas kā Konkurences padome (1%) un Komercbanku asociācija (2%) šajā sakarā ir pazīstamas mazāk nekā mediji.

NPC veiktajā aptauja uzrāda*, ka nedrošību par savu kredītsaistību apmaksu izjūt 46% kredīta pakalpojumu izmantotāji
Nedrošību, domājot par kredītsaistību apmaksu nākotnē, izjūt 46% kredīta pakalpojumu izmantotāju. Pretējs viedoklis, apgalvojot, ka neizjūt nedrošību, domājot par kredītsaistību apmaksu, tika pausts nedaudz biežāk (48% gadījumu). Kā rāda aptaujas rezultāti, kredītmaksājumu apmaksas termiņus mēdz kavēt 14% kredīta pakalpojumu izmantotāju un visbiežāk tie ir jaunieši vecumā līdz 24 gadiem.

“Jautājumi, kas saistīti ar iedzīvotāju izglītošanu par personīgā budžeta plānošanu ir aktuāli visā pasaulē, jo arvien vairāk attīstās finanšu institūciju piedāvātie pakalpojumi, kuros patērētajam ir jāprot orientēties, lai spētu pieņemt atbildīgu lēmumus,” uzsver Naudas plānošanas centra vadītājs Aldis Pauliņš.

Esošās kredītsaistības kā papildus slogu ģimenes budžetā izjūt vairāk nekā trešdaļa (40%) aptaujāto kredīta pakalpojumu izmantotāju, nedaudz lielāks ir to respondentu skaits (45%), kas apgalvoja, ka ikmēneša kredītmaksājumu veikšana viņiem nerada problēmas.

“Kredīts kā pakalpojums nav slikts, tikai ar to jāmāk pareizi apieties un jāapzinās uzņemto saistību risks. Latvijā, salīdzinoši ar citām Eiropas valstīm, tikai nesen cilvēki pieraduši pie iespējas ņemt kredītu un tagad “pārsvērušies uz otru pusi” - sāk ņemt kredītu pārāk vieglprātīgi, neuzņemoties atbildību. Galvenā problēma, kādēļ cilvēkiem parādās grūtības ar kredītsaistību atmaksu, ir situācijas, kad kredītu maksājumi pārsniedz vēlamo procentuālo attiecību pret ienākumiem. Starptautiskā pieredze liecina, ka kredītu maksājumiem nevajadzētu pārsniegt 35% no ģimenes ikmēneša ienākumiem. Vērojama cilvēku nepareiza attieksme pret personīgās naudas plānošanu, atbilstoši izmaiņām valstī un privātajā dzīvē. Naudas lielo nozīmi ikdienas dzīvē nedrīkst nenovērtēt, tādēļ tās lietošana ir apzinīgi jāplāno”, stāsta NPC eksperts Renārs Bulgakovs (GE Money Juridiskā departamenta vadītājs).

* socioloģisko pētījumu centrs "Latvijas fakti"

» Autortiesības
Visas tiesības paturētas © EASYGET.LV 2006 - 2024
Portālā EASYGET.LV izvietotais materiāls ir pārpublicējams tikai ar EASYGET.LV atļauju. Atsevišķas fotogrāfijas ir atļauts pārpublicēt tās nemodificējot un ievieotjot atsauci uz EASYGET.LV