Otrdiena, 01.Decembris 2020. » Vārdadienas svin: Emanuels, Arnolds;

Stopotāji radījuši problēmas katram desmitajam autovadītājam

Līva Jēgere, 28.10.2011. 13:18

Katrs desmitais jeb 11% aptaujāto autovadītāju neuzņemtu savā automašīnā stopotāju, jo paši ir saskārušies vai zina kādu, kuram ar tiem bijusi nepatīkama pieredze, liecina drošības kompānijas GRIFS AG veiktais pētījums. Lai stopotāju uzņemšana neradītu bīstamas situācijas un neapdraudētu autovadītāja drošību, GRIFS AG drošības eksperti iesaka ievērot personīgās un satiksmes drošības noteikumus.
Stopotāji radījuši problēmas katram desmitajam autovadītājam

Katrs piektais (23%) aptaujātais atzina, ka labprāt izpalīdz stopotājiem, tomēr ar nosacījumu, ka stopotājs neizraisa aizdomas. 14% aptaujāto savā automašīnā uzņem ceļiniekus tikai gadījumā, ja paši ir labā noskaņojumā. Savukārt gandrīz katrs desmitais jeb 9% aptaujāto stopotājus uzņem ikreiz, kad mašīnā ir kāda brīva vieta.

„Uzņemot stopotāju savā automašīnā, autovadītājs uzņemas arī noteiktu risku, kas saistīts gan ar satiksmes, gan personīgo drošību, tomēr šo risku iespējams samazināt līdz minimumam," uzsver GRIFS AG Korporatīvo klientu apsardzes vadītājs Uģis Začs, aicinot autovadītājus padomāt par dažiem vienkāršiem tomēr svarīgiem drošības ieteikumiem.

Domājot par satiksmes drošību, autovadītājiem, pirms nogriezties no ceļa, lai uzņemtu stopotāju, jāizvērtē satiksmes intensitāte, attālumi no citām automašīnām, kā arī jāsaprot, vai konkrētajā vietā vispār drīkst apstāties. Tāpat, izdarot manevrus, nedrīkst aizmirst ieslēgt pagrieziena rādītājus, savukārt stāvēšanas laikā jāieslēdz avārijas signāls.

Kad automašīna apstājusies, autovadītājam jāsāk rūpēties par personīgo drošību, novērtējot stopotāja sejas izteiksmi, apģērbu un attieksmi. Ķermeņa valoda pasaka daudz vairāk, nekā vārdi, tādēļ autovadītājam vajadzētu uzticēties pirmajiem intuīcijas sūtītajiem signāliem. Ja kaut kas stopotāja rīcībā rada aizdomas, labāk turpināt ceļu.

Pirmajai sarunai ar stopotāju arī ir liela nozīme. Autovadītājs var pajautāt ceļojuma galamērķi, lai pārliecinātos par svešinieka motivāciju un iegūtu papildus informāciju. GRIFS AG drošības eksperti neiesaka autovadītājiem kļūt pārāk aizdomīgiem, jo jāatceras, ka arī stopotājs vēlas justies droši, tādēļ saruna būtu jāsāk ar smaidu un pozitīvu attieksmi.

Kad autovadītājs ir izlēmis un stopotājs ir piekritis sēsties mašīnā, jāvienojas par automašīnas „iekšējās kārtības noteikumiem", kurus nosaka autovadītājs. Stopotājam tie ir jāpieņem, savukārt autovadītājam jābūt viesmīlīgam un jārespektē jaunā ceļabiedra privātā telpa. Tālāk jau atliek izbaudīt sarunas un interesantus stāstus no dzīves, tomēr jāizvairās runāt par jūtīgiem jautājumiem – reliģiju un privāto dzīvi.

Jāatceras, ka stopošana ir likumīga un tai ir savas tradīcijas, kas ietiecas senā pagātnē. Lai arī tas nav 100% drošs ceļošanas veids, tomēr to izmanto un akceptē tūkstošiem cilvēku visā pasaulē.

GRIFS AG drošības ekspertu sagatavotie ieteikumi autovadītājiem saskarsmē ar stopotājiem:

Satiksmes drošība

Neuzņemiet stopotāju vietā, kur ir aizliegts apstāties, vai arī ja tas rada cita veida risku satiksmes drošībai. Tā ir stopotāja atbildība, kur viņš nolēmis stāvēt, tomēr, ja tas ir pretrunā ar satiksmes noteikumiem, tā jau kļūst par autovadītāja atbildību – apstāties vai neapstāties.

Tāpat, ja jūs stopotāju neuzņemat, esat vērīgi, jo kāds cits autovadītājs var izlemt apstāties. Tādēļ vietās, kur parasti uzturas stopotāji samaziniet braukšanas ātrumu un esat īpaši uzmanīgi, ievērojot distanci.

Gadījumā, ja izlemjat uzņemt stopotāju, nogriežoties no ceļa, nekavējoties ieslēdziet pagrieziena signālu, savukārt apstājoties – avārijas signālu, lai citi braucēji var ievērot jūsu manevrus.

Ikdienā braucot pie automašīnas stūres, katrs autovadītājs ir ievērojis, kurās vietās parasti pulcējas stopotāji un lielākoties viņiem ir plakāti ar uzrakstīto gala mērķi. Jābūt maksimāli uzmanīgiem, ja vēlaties palīdzēt stopotājam, kurš atrodas kādā šaubīgā vietā, piemēram, meža vidū. Vienmēr jānovērtē apkārt esošā situācija – var gadīties, ka tuvumā slēpjas kāds ļaunprātis un stopotājs ir tikai kā ēsma.

Personīgā drošība

Lai arī nav iespējams garantēt, ka neatgadīsies nekas nepatīkams, tomēr vēl pirms automašīnā tiek uzņemts stopotājs, autovadītājs var novērtēt:

- Kur skatās stopotājs? Viņam nevajadzētu baidīties veidot acu kontaktu ar autovadītāju.

- Cik pozitīva ir stopotāja sejas izteiksme? Labvēlīgu attieksmi ir grūti notēlot. Ķermeņa valoda pasaka daudz vairāk, nekā vārdi, tādēļ jāuzticas savai intuīcijai.

- Kādu iespaidu kopumā rada stopotāja tēls? Matu sakārtojums, aksesuāri, somas, apģērbs – vai kāda detaļa rada aizdomas? Varbūt stopotājam ir kāda uzkrītoši aizdomīga iezīme, piemēram, galvā kapuce vai nosegta seja? Ja svarīgi, cik tīrs ir stopotājs, neskatieties uz biksēm, bet gan uz krekla vai virsjakas piedurknēm un apkakli.

- Kur stāv stopotājs? Saprātīgs cilvēks nestāvēs vietā, kur autovadītājam grūti apstāties, vai arī kāda privātīpašumā.

- Kā reaģē stopotājs, kad autovadītājs ir apstājies ceļa malā? Ja rodas kaut mazākās šaubas par šīs personas uzticamību – brauciet tālāk.

- Vai stopotājs nav redzamā smagā alkohola reibumā vai citu apreibinošu vielu ietekmē? Tas palielina iespējamību nepatīkamam iznākumam.

Pirmais kontakts ar stopotāju palīdzēs vēl labāk iepazīt potenciālo ceļabiedru, tādēļ to nevajag novērtēt pārāk zemu:

- Pajautājat, uz kurieni viņš vai viņa dodas, kāds ir brauciena vai ceļojuma galamērķis, jo tas dos laiku, gan vēlreiz novērtēt stopotāju, gan arī sniegs papildus informāciju par cilvēku un viņa motivāciju. Drošības labad, vēl pirms stopotājs ir pienācis pie mašīnas, var aizslēgt durvis, aizvērt logus, atstājot logā nelielu spraugu blakussēdētāja pusē. Kad cilvēks būs pienācis pie mašīnas, uzrunājiet to un tikai tad, kad jūtaties pilnīgi drošs, atveriet durvis. Tas, ka apstājāties, neuzliek nekādus pienākumus. Tādēļ atstājiet automašīnu ātrumā, lai nepieciešamības vai briesmu gadījumā varat ātri uzsākt braukšanu.

- Izveidojiet acu kontaktu un pasmaidiet. Atcerieties, ka arī stopotājam ir bažas par savu drošību, tādēļ izturieties pozitīvi.

- Noteikti uzreiz nesakiet, cik tālu brauksiet – kāds ir Jūsu galamērķis. Gadījumā, ja plānojat braukt lielākus attālumus, labāk norādiet tuvāko un nozīmīgāko apdzīvoto vietu, lai sniegtu stopotājam „pārbaudes laiku". Pēc tam, ja vēlēsieties, varēsiet ceļotāju vest arī tālāk.

- Ja ir kādi noteikumi, kurus savā automašīnā ievērojat un lūdzat ievērot arī pasažieriem, nosauciet tos, piemēram, piesprādzēties, nesmēķēt un nelietot alkoholu vai narkotikas salonā vai tamlīdzīgi. Cilvēks, kurš šos noteiktumus ievērotu nelabprāt, noteikti to izrādītu vismaz ar ķermeņa valodu vai sejas izteiksmi.

- Neturiet savas personīgās mantas un vērtslietas redzamā vietā, lai gadījumā, ja stopotājam ir slikti nodomi, jūs sevi pasargātu no apzagšanas.

Kad stopotājs jau atrodas automašīnā, viņš ir jāuzņem kā viesis. Kā autovadītājs un namatēvs/ namamāte vienā personā, jūs nosakāt, kādi ir noteikumi un kāda būs atmosfēra. Ja nevēlaties runāt, var uzgriezt skaļāk radio un atklāti pateikt, ka neesat pļāpīgā noskaņojumā. Ja ceļinieka personīgās mantas raisa diskomfortu, palūdziet tās ievietot bagāžniekā. Lai radītu patīkamu un uzticamu noskaņojumu, der ielāgot:

Kad stopotāju esat aicinājis pievienoties ceļā, respektējiet viņa privāto telpu, kā arī sagaidiet to pašu no ceļabiedra. Neliecieties pāri un nespiedieties virsū.

Ja nezināt, par ko runāt, atcerieties, ka vienmēr ir interesanti pajautāt ceļabiedram par viņa nodarbošanos, atpūtas veidiem un par stopošanas pieredzi. Atcerieties, ka īpaši rūdīti stopotāji dzīvē ir pieredzējuši daudz interesanta. Dalieties arī savu pieredzi un novērojumiem.

Neuzdodiet tiešus personīgus jautājumus, kā arī izvairieties no reliģiskām un politiskām tēmām. Nenosodiet un nenorādiet, kā jums šķiet, kā būtu pareizi. Tāpat neļaujiet to darīt arī stopotājam.

Ja vēlaties, izmaksājiet savam līdzbraucējam pusdienas vai arī aizvediet viņu tieši tur, kur viņš dodas, tomēr neuzņemieties pārāk lielu atbildību, jo tas nemaz netiek sagaidīts. Ja jūsu plāni mainās, atvainojieties un palūdziet stopotāju izkāpt, piemēram, ja plānojat mainīt brauciena maršrutu.

Uzziņai

Drošības kompānija GRIFS AG dibināta 2002.gadā, un pēc apgrozījuma šobrīd ir otrs lielākais šīs nozares uzņēmums Latvijā. GRIFS AG ir vienīgais Latvijas kapitāla apsardzes uzņēmums, kas darbojas visās trijās Baltijas valstīs, ar 1500 darbiniekiem un ar vairāk nekā 4000 fiziskās un tehniskās apsardzes objektiem. Apsardzes kompānija GRIFS AG jau kopš tās izveidošanas ir mērķtiecīgi ieņēmusi un nostiprinājusi līdera pozīcijas tirdzniecības vietu apsardzē un fiziskās apsardzes segmentā.

» Autortiesības
Visas tiesības paturētas © EASYGET.LV 2006 - 2020
Portālā EASYGET.LV izvietotais materiāls ir pārpublicējams tikai ar EASYGET.LV atļauju. Atsevišķas fotogrāfijas ir atļauts pārpublicēt tās nemodificējot un ievieotjot atsauci uz EASYGET.LV