Piektdiena, 26.Aprīlis 2024. » Vārdadienas svin: Rūsiņš, Sandris, Alīna;

No kā sastāv psihes struktūra?

Velta Līvija Miķelsone, 29.01.2007. 09:00 | komentāri (65)

No iepriekšējiem piemēriem bija iespējams secināt, cik cilvēki ir dažādi. Vienu un to pašu gadījumu katrs uztver un pārstrādā sevī un izdala atšķirīgi. Tas arī ir attiecību galvenais noslēpums. Par to visu turpmāk!
No kā sastāv psihes struktūra?

Turpinājums 4. rakstam 

Vēl nedaudz par socionikas attīstību:

60. gadu beigās lietuviešu pedagoģi, augstskolas pasniedzēju Aušru Augustinavičjūti nodarbināja doma- kāpēc studenti (cilvēki) ir tik dažādi? Kāpēc studentiem, kuriem labas sekmes eksaktajos priekšmetos, neveicas humanitārajos? Un otrādi- kādēļ tie, kuri apdāvināti humanitārās zinībās, gūst sliktas sekmes eksaktajās. Un viņas rokās nokļuva G.Junga darbu apkopojums- 1924 gadā iznākusī grāmata „Psiholoģiskie tipi”.

Aušra ar milzīgu nopietnību uzsāka psihes struktūras pētīšanu. Viņa papildināja Junga pētījumus. Saprata, ka pētot cilvēka psihi slēgtā vidē- atrautā no sabiedrības kā to darīja Jungs, neatklās attiecību noslēpumus. Viņa uzskatīja, ka jāpēta cilvēka izturēšanās arī ārējā vidē un kontaktos ar citiem cilvēkiem. Aušra Junga psiholoģijas pētījumu bāzei pievienoja socioloģiju un informātiku. Pateicoties Aušrai 80. gados dzima jauna zinātne, kurai autore deva vārdu socionika. Bijušā PSRS neveicināja šis zinātnes attīstību, tādēļ par to zināja diezgan šaurs speciālistu loks. Kaut arī, jau tajos gados socionikas zināšanas izmantoja darba grupu komplektēšanai atomreaktoros un kosmisko kuģu komandas komplektēšanā. Šeit bija ļoti svarīgi, saderīgs un saliedēts kolektīvs.

Neredzamais, no kā sastāv psihes struktūra.

Iesākšu atkal ar piemēru:
Patanatomijas nodarbībās, (pieņemsim, ka šajā augstskolā jau māca socioniku) pasniedzējs liek izpreparēt suņa līķi un atbildēt - liek studentam parādīt katru orgānu. Priekšā novietots saraksts. Students stāta bez aizķeršanās, bet kad ticis ar visu galā, saka pasniedzējam: „Godājamais pasniedzēj es atradu visus orgānus, taču vienu, kurš ir sarakstā neatradu- tā ir suņa psihes struktūra”. Pasniedzējs atbild studentam, ka anatomijā viņa atbilde ir ieskaitīta, taču psiholoģijas nozare- socionika būs vēl jāpamācās. Kāpēc? Jo psihei nav veidola! To nosaukumu sarakstā es ievietoju ar nolūku. Un lai students to spētu izprast labāk, pasniedzējs izstāsta gadījumu no savas bērnības. Pasniedzēja māte reiz pārnākot no kaimiņu mājas teica: „Dēliņ, tev sveicieni no kaimiņos dzīvojošā drauga Edgara!” Un zēns skatījās uz mātes rokām, lai ieraudzītu sveicienu. Māte atteica: „Skaties dēls, uzmanīgi uz manām lūpām un sveicienu no Edgara, es tev izteikšu tik pat mīļi, kā to pateica viņš man!” Taču mazais, neieraudzījis taustāmu sveicienu, sācis raudāt, jo jūtu pasauli vēl nav spējis aptvert. Bērnam pazīstama tikai materializētā pasaule.

Bet mēs taču esam pieauguši! Tādēļ, es ceru sapratīsim, ka tāda lūk, ir psihe- nematerializēta! Bet ārkārtīgi svarīga. Līdz šim tā pasaulei bija sveša. Pienācis laiks to izprast, ieklausīties, tad katrs varēs atrast sevi harmonizētā pasaulē.

Galvenais priekšnosacījums cilvēka rakstura izpētē un rakstura tipa noteikšanā, ir saprast - kādā veidā cilvēks kontaktējas ar ārējo pasauli? Pateicoties kam, apmainās informācija psihē?

Ir četri galvenie informācijas apmaiņas principi - veidi ar pretējām pazīmēm.

Pirmais princips- kur un kā Jūs gūstat enerģiju?

a) no apkārtējās pasaules (tad esat ekstraverts);
b) sevī un savā iekšējā pasaulē (tad esat introverts).

Otrais princips- kā Jūs uztverat pasaules raidīto informāciju?

a)to uztverat ar 5 maņu orgāniem, Jums tie ir spēcīgi attīstīti, Jūs izdzīvojat šodienu, šeit un tagad, Jūs vairāk interesē dzīves praktiskā puse (tad esat sensorais);
b)pārstrādājot sevī uztverto informāciju, apdomājaties, paļaujoties uz tā saucamo sesto prātu – intuīciju, Jūs nespējat izdzīvot šodienu- kā mūža pēdējo dienu, bet raugāties ar skatu rītdienā, un Jūs bieži lietojat vārdus „aptuveni”, „nejauši”, (tad esiet intuitīvais).

Trešais princips- kā Jūs pieņemat lēmumus?

a)rīkojaties, ievērojot laiku un citus ierobežojumus, stingri un lietišķi, Jūsu personīgās simpātijas un emocijas to pieņemšanu neietekmē, visu analizējat, apsverat izdevīgumu (tad esat loģiskais);
b)lēmumus pieņemot, pārdomājat, kā tie ietekmēs citus cilvēkus, vai būs pietiekoši labvēlīgi, lai nesabojātu turpmākās attiecības, Jums rūp līdzcilvēku sāpes, bēdas neveiksmes,( tad esat ētiskais).

Ceturtais princips – kādu dzīvesveidu Jūs izvēlaties?

a)organizējot savu dzīvi, Jums visu patīk plānot iepriekš, esat apdomīgs, izlēmīgs, lēmumus pieņemot, nesvārstāties (tad esat racionālais);
b)darbojaties spontāni, impulsīvi, viegli uztverat pārmaiņas, reizēm esat ietekmējams, Jūsu rīcība citiem grūti izprotama, (tad esat iracionālais).

Šo iezīmju veidus jeb dihatomas (pāris ar pretēji vērstu darbību) turpmāk apskatīsim sīkāk. Taču darīsim to pakāpeniski.

Lasi vēl...
» Autortiesības
Visas tiesības paturētas © EASYGET.LV 2006 - 2024
Portālā EASYGET.LV izvietotais materiāls ir pārpublicējams tikai ar EASYGET.LV atļauju. Atsevišķas fotogrāfijas ir atļauts pārpublicēt tās nemodificējot un ievieotjot atsauci uz EASYGET.LV