Piektdiena, 26.Aprīlis 2024. » Vārdadienas svin: Rūsiņš, Sandris, Alīna;

Ar velosipēdu arī ziemā

Jurita Krūma, 06.11.2009. 20:14 | komentāri (15)

Rīga beidzot ir sagaidījusi pirmo kārtīgo sniegu, kas liecina – ziema vairs nav aiz ekvatora. Taču par spīti arvien pieaugošajam aukstumam, riteņbraucēju skaits ielās negrasās sarukt.
Ar velosipēdu arī ziemā

Mums zābaki, bet velosipēdam?

Līdzīgi kā automašīnām, arī divriteņiem, uzsākot ziemas sezonu, būtiska ir pareizu riepu izvēle. Tā kā aukstuma ietekmē parastā gumija kļūst cieta, turklāt uz seguma parādās arī ledus kārta, vislietderīgāk ir iegādāties ziemas riepas. Varianti ir dažādi, kuru cena un ergonomija ir atkarīga no radžu skaita, protektoru biezuma, taču jāielāgo – kvalitatīvas ziemas riepas, tās pareizi lietojot, kalpos vismaz trīs sezonas. Riepas ar divrindu radzēm, izvietotām pa malām, ir piemērotas mierīgai braukšanai pilsētas apstākļos, taču asu izjūtu cienītājiem četrrindu radzes nodrošinās labāku saķeri ar segumu, ātrāku bremzēšanu un paātrinājumu.

Vadoties pēc pircēju pieprasījuma, pagājušajā gadā populārākās bijušas „Schwalbe Ice spiker”, arī „Nokian Hakka” riepas, kurām ir ap 300 radzēm. Vidēji par vienu šādu riepu nākas šķirties no 40 līdz 50 latiem, jo pieaugot radžu skaitam, aug arī cena. Ekonomiskais variants ir „Kenda Klondike”. Šogad ekonomiskie apstākļi diktējuši savu velo-modi, kas daudziem likusi no garāžas izcelt vecos „šosejniekus”. Vairumam šāda tipa divriteņu, kuru rata izmērs ir 28 collas, standarta platuma ziemas riepas nebūs atrodamas. Risinājums arī līdzekļu ietaupījumam ir vasaras „niknais” variants – riepas ar lielākiem un retiem protektoriem, kas mazina sniega lipšanu pie tās.

Lēnāk brauksi – tālāk tiksi

Ziema ir ļoti agresīva pret visām divriteņa detaļām. Uz ielām parādoties sāls un smilšu maisījumam, visvairāk cieš ķēde, zobrati, bremžu kluči, aploki, palielinot to nobraukumu līdz divām, trim reizēm. Visātrāk, līdz ar rata aploku, nodilst bremžu kluči, kas vasarā nolietojas trīs mēnešu laikā, bet, piemēram, kurjeriem ziemas laikā – jau pēc trim nedēļām. Lai aizsargātu ķēdi un zobratus no korozijas, veikalos cenā no pusotra līdz pieciem latiem atkarībā no to ražotāja un ķīmiskā sastāva ir nopērkamas ziemas eļļas. Tām piemīt lielāka viskozitāte – līdz ar to ūdens transmisijai kaitē mazāk.

Mūsdienās arī Latvijā arvien vairāk izvēlas „fixed gear” vai „single speed” divriteņus. To priekšrocība ir lēnais nodilums un vienkāršība, tādējādi velosipēda nobraukums var sasniegt pat 10 tūkst. kilometru. Līdzekļu ietaupījums izriet arī no fakta, ka salīdzinājumā „ričukam” ar 24 ātrumiem ķēdes maiņa maksā ap Ls 6, bet velosipēdam ar 27 ātrumiem – ap Ls 11. Pārslēdzot ātrumus, jāuzmanās no priekšēja pārslēdzēja sasalšanas, kas var notikt, ja riepa uz pārslēdzēja met sniegu un ūdeni. Tad, protams, jāmēģina ar rokām sniegu notīrīt, taču pilsētās, kur veicamie attālumi nav lieli, pārslēdzēja sasalšanas gadījumi ir ļoti reti.

Īpašā sezonā īpašu apģērbu

Riteņbraucējam vairāk kā citiem satiksmes dalībniekiem būtu jāpiedomā par piemērotu apģērbu savam braukšanas stilam un laikapstākļiem. Ir iespējams iegādāties speciālo apģērbu, kas ir īpaši pielāgots braukšanai gada drēgnajā laikā. Tie ir tādi materiāli kā „windstopper”, „windtex”, kas aiztur vēju. Pieejama ir arī termoveļa, kas pēc ķermeņa sasvīšanas uzsūc mitrumu īpaši izstrādāta auduma šķiedrās, aizturot braucēja ķermeņa izdalīto siltumu un neļauj saaukstēties. Svarīgi siltumu saglabāt kājām, jo tieši tās veic vislielāko fizisko piepūli.

Īpaši tiem, kuri nav norūdījušies jau rudenī, ziema riteņbraucēja imunitātei ir liels trieciens. Uzsākot braukšanu, jāpaiet laikam, lai elpojot pierastu pie aukstā gaisa, tādēļ ir nopērkamas maskas, sauktas par balaklāvām. Balaklāvas aizsedz visu ap acīm, taču pēc zināma laika maskas iekšienē uzkrājas mitrais gaiss, kas arī nav veselīgi. Nelietojot masku, braukšanas laikā ieteicams elpot caur degunu.

Lētāk kā sabiedriskais transports?

Divritenis nav bezmaksas transportlīdzeklis, tā patiesais tehniskais stāvoklis reizumis ir nezināms pat tā saimniekam. Ja aktīvi ir braukts vasarā ar vēlmi to turpināt ziemā, tad transmisijā ieteicams neko nemainīt – der nobraukt to „līdz pēdējam” un mainīt nākamajā gadā. Šādi tiek ietaupīti ap Ls 20-30. Ierasti jāuzliek jauni bremžu kluči, kas izmaksās ap Ls 5, reizēm jānomaina bremžu un ātruma pārslēdzēju trosītes un apvalki, kas ir attiecīgi Ls 10-15.

Tā kā sinoptiķi prognozē bargu ziemu, tad arī ar vasaras „niknajām” riepām nebūs līdzēts. Ir uzliekamas ziemas riepas, kas ekonomiskā variantā izmaksās no 30, bet augstākas klases – līdz 70 latiem. Lai vai kā, ir prognozējams, ka šogad tieši ekonomisko apsvērumu dēļ riteņbraucēju skaits ziemā būs ievērojams – ar velosipēdu esot vieglāk, ātrāk un lētāk. Ziema ir arī laiks, kad var uzlabot savu braukšanas kultūru, jo jebkurai nepārdomātai rīcībai uz ceļa var būt traumatiskas sekas. Pats servisa „Velomeistars” mehāniķis Aleksandrs Geižāns piebilst, ka „ziemas braukšana ir patīkama”, jo, esot maksimālā saskarē ar dabu, ir iespējams baudīt skaisto.

Dienas gaišajai pusei aizvien saīsinoties, obligāta velosipēda atribūtika ir lukturītis – gan priekšā, gan aizmugurē. Un jāņem vērā, ka gājēju pāreja jeb zebra, kā minēts ceļu satiksmes drošības noteikumos, ir paredzēta gājēju plūsmas maiņai. Riteņbraucējiem zebras šķērsošana jāveic, nokāpjot no velosipēda un stumjot to pie rokas.

Velosipēdu apkopi un pienācīgu sagatavošanu ziemai iespējams veikt veloservisā „Velomeistars”, Brīvības gatvē 228-602, pagrabtelpā, ieeja no pagalma. Vairāk informācijas var iegūt: www.mtb.lv

Raksts tapis sadarbībā ar veloservisu „Velomeistars” profesionālajiem meistariem.

Lasi vēl...
» Autortiesības
Visas tiesības paturētas © EASYGET.LV 2006 - 2024
Portālā EASYGET.LV izvietotais materiāls ir pārpublicējams tikai ar EASYGET.LV atļauju. Atsevišķas fotogrāfijas ir atļauts pārpublicēt tās nemodificējot un ievieotjot atsauci uz EASYGET.LV