Svētdiena, 19.Maijs 2024. » Vārdadienas svin: Sibilla, Teika, Lita;

Sarunas muzejā: Pie Dzintara jūras

Natālija Sujunšalijeva, 29.04.2011. 11:00

Noslēdzot ziemas / pavasara' 2011 sezonu Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izglītības programmai „Sarunas muzejā", svētdien, 8. maijā, plkst. 15.00 jaunatklātās izstādes „Pie Dzintara jūras" kuratore Elita Ansone aicina skatītājus uz ekskursiju-stāstījumu par Latvijas mākslu no 1990. gada līdz mūsdienām. Tikšanās notiks LNMM izstāžu zālē "Arsenāls" (Vecrīgā, Torņa ielā 1).
Sarunas muzejā: Pie Dzintara jūras

Izstāde „Pie Dzintara jūras" veidota no LNMM kolekcijas pēdējo divu dekāžu mākslas. Tās nosaukums ņemts no Daces Lielās 1995. gada gleznas, kurā uz svina pelēkas jūras fona eksponējas trīs vīri smokingos. Viņu iznesīgā stāja, platos smaidos atieztie zobi un priecīgie viepļi demonstrē pašapmierinātību un nekaunību. Māksliniecei šajos trijos, iespējams, reālajos personāžos izdevies fiksēt deviņdesmito gadu smalko aprindu sabiedrības portretu, kad jauno ekonomisko iespēju kriminālo tehnoloģiju piepratēji kļuva par cienījamiem cilvēkiem, sabiedrības krējumu, vienlaikus izceļoties ar provinciālu ārišķību, lielummāniju un bezgaumību. Izstāde vēlas parādīt laikmetu, atjaunotās, neatkarīgās Latvijas laiku.

Laikposms no 1990. līdz 2010. gadam ir arī vesels laikmets Eiropas un pasaules vēsturē, tam radušies apzīmējumi „pēc mūra", „postpadomju", „postkoloniālais", „pēc 11. septembra", „globālais terorisms", „pasaules ekonomiskā krīze" un citi. Atskatoties uz to, izstādes kuratorei, mākslas zinātniecei Elitai Ansonei likās vērtīgi arī mākslā sameklēt liecības par šo pārmaiņu un kataklizmu periodu. Tomēr darba gaitā viņai nācās konstatēt, ka latvietim un tātad arī latviešu māksliniekam tipiskāk ir dzīvot pie savas Dzintara jūras un gremdēties pašam sevī, lai notiek kas notikdams. Tādējādi Latvijā labi zināmās šlāgerdziesmas nosaukums šādas izstādes titulā ietver ironiju par apdziedāto ģeogrāfiskā novietojuma eksistenciālo nolemtību, kas izpaužas tādā mentālā mērījumā kā tautas raksturs.

Latvijas mākslā pēdējo divdesmit gadu laikā notikušas tādas pārmaiņas, kādas Rietumu pasaule secīgi izdzīvoja visa 20. gadsimta garumā. Ņemot vērā kolekcijas iespējas, izstāde fokusējas vairāk uz jauno, kas ienāca postpadomju Latvijā, lai gan revolucionārās pārmaiņas mediju hierarhijā tā atspoguļot nevar. Tradicionāli visvairāk tiek rādīta glezniecība, kas proporcionāli arī pārsvarā iegūta šajos gados.

„Sarunas" laikā Elita Ansone iepazīstinās skatītājus ar projekta koncepciju, ekspozīcijas pamattēmām un simboliskiem zemtekstiem, autoriem un nozīmīgākajiem darbiem, raksturojot un salīdzinot vēstures desmitgades mākslas virzienu, ideju, formu un mediju valodas evolūcijas kontekstā.

Nāciet, skatiet, apbrīnojiet, salīdziniet, uzdodiet jautājumus, veidojiet un izsakiet savu viedokli! Aicināti visi! Mēs Jūs gaidām!

Izstāde skatāma līdz 26. jūnijam.

Plašāk par izstādi lasiet LNMM mājas lapā:

http://www.lnmm.lv/lv/arsenals/info/visit/exhibition/2011/pie-dzintara-juuras/.

Foto: Kaspars Zariņš. „Nakts. Meklētājs". 2009. Audekls, eļļa. LNMM kolekcija. Foto autors Valdis Lavrinovičs

» Autortiesības
Visas tiesības paturētas © EASYGET.LV 2006 - 2024
Portālā EASYGET.LV izvietotais materiāls ir pārpublicējams tikai ar EASYGET.LV atļauju. Atsevišķas fotogrāfijas ir atļauts pārpublicēt tās nemodificējot un ievieotjot atsauci uz EASYGET.LV