Iepriekšpēdējais grupas oficiālais albums datēts ar 2008.gadu, tāpēc ielūkosimies, kas noticis un mainījies Nine Inch Nails un tā līdera Trenta Reznora dzīvē šajos gados.
Pagājušajā gadā Nine Inch Nails atzīmēja 25 gadu jubileju, kopš Trents Reznors, tolaik studijas inženiera asistents, ierakstīja pirmo demo materiālu, kas vēlāk transformējās debijas albumā „Pretty Hate Machine” (1989). Atšķirībā no citām grupām ar tik lielu pieredzes bagāžu, Nine Inch Nails kontā ir vien astoņi studijas albumi, turklāt ražīgākais posms bija iepriekšējā dekāde, kad izdota puse no ierakstiem, nevis karjeras sākums. Taču tieši pirmajos gados meklējami iespaidīgākie Nine Inch Nails darbi, kuru dēļ Trents Reznors kļuvis par mūzikas ikonu ar milzu fanu bāzi, miljoniem pārdotu ierakstu, divām Grammy balvām un neizdzēšamu ierakstu industriālās mūzikas žanrā, lai arī pats mūziķis ir ļoti skeptisks pret šo terminu.
2008.gadā pēc līguma iztecēšanas ar kompāniju Universal Records, ar kuru Reznoram bija vairākkārtēja asu vārdu pārmaiņa, Nine Inch Nails izdeva uzreiz divus ierakstus. Vispirms četrās daļās sadalīto instrumentālo eksperimentu „Ghost I-IV”, kam sekoja atgriešanās pie saknēm albumā „Slip”, turklāt abi ieraksti tika piedāvāti lejupielādei par velti ar Reznora vēstījumu: „Šo es uzsaucu Jums!”. Tajā gadā grupa devās arī turnejā pa visu Ziemeļameriku, tādēļ visai negaidīts nāca Reznora paziņojums 2009.gada sākumā par Nine Inch Nails darbības pārtraukšanu. Vēlāk gan viņš bilda, ka ar to domājis vien pārtraukšanu koncertēt. Atskatoties uz to laiku izjūtām, Reznors pavisam nesen kādā intervijā atklāja: „Man šķita, ka viss, ko ar Nine Inch Nails kā rokgrupu es varēju izdarīt, es biju izdarījis. Man šķita, ka ir īstais laiks apstāties un tobrīd es tiešām domāju, ka, ja es atgriezīšos uz skatuves, tad vairs ne Nine Inch Nails sastāvā”.
Neilgi pēc šī paziņojuma un tam sekojošās nelielās atvadu tūres Trents Reznors svinēja kāzas ar dziedātāju Marikvīnu Māndigu, taču kreativitāte mūziķi neatstāja. Jau gadu vēlāk kopā ar kolēģi Atikusu Rosu viņš atkal ķērās pie filmu skaņu celiņiem (deviņdesmitajos gados Reznors sadarbojās ar režisoriem Oliveru Stounu un Deividu Linču), šoreiz radot mūziku Deivida Finčera filmai „The Social Network”, par ko vēlāk tika atalgots ar Oskaru, kā arī ne mazāk slavenajai romāna „Meitene ar Pūķa Tetovējumu” Holivudas ekranizācijai. Tikmēr mūzikas presē visvairāk tika apspriests viņa projekts How To Destroy Angels, kurā vokālistes loma tika uzticēta nesen apņemtajai sievai Māndigai. Kāds zobgalīgāks grupas cienītājs pat jokoja, ka grupa radīta, lai iepriecinātu savu dzīvesbiedri. Arī mūzikas kritiķi pret jauno kvartetu, kura līdz šim vienīgais albums iznāca vien pagājušā gada pavasarī, izturējās ļoti rezervēti.
Šādu skepsi, protams, var norakstīt arī uz nepacietīgām ilgām pēc kāda jauna Nine Inch Nails soļa, un nepagāja ne divi gadi, kad šādas jūtas radās arī pašam Reznoram. Jau 2011.gada nogalē intervijā britu BBC Radio 1 mūziķis atzinās, ka viņam ir padomā jauns Nine Inch Nails materiāls, bet gadu vēlāk tapa zināms, ka 2013.gadā gaidāms ne tikai jauns albums, bet arī koncertturneja teju pusgada garumā, ieskaitot vairākus slavenus festivālus. Pirms gaidāmās Eiropas turnejas Trents gan atzinis, ka daļa no festivāliem pērn esot bijusi „kļūda”, kā piemēru minot kādu vakaru, kad, citējot mūziķi, „būtībā mēs bijā Eminem iesildītāji”.
Viņa intonācijā gan nejūt aizvainojumu vai dusmas, kādas noteikti būtu sekojušas deviņdesmitajos gados, kad pēc ne tiem spožākajiem vakariem tika bez žēlastības šķaidīti instrumenti un veltītas asas piezīmes publikai. Retajās intervijās, ko Reznors sniedz presei, vispār rodas sajūta, ka savos 48 gados mākslinieks kļuvis krietni rāmāks un piezemētāks. Izņēmums bija tikai nesenā Grammy balvu pasniegšanas ceremonija, kurā kopā ar Deivu Grolu no Foo Fighters, Džošu Hommi no Queens of the Stone Age un Lindsiju Bakingemu no Fleetwood Mac uzstājās arī Nine Inch Nails, taču tiešraide tika pārtraukta, lai... parādītu reklāmu. Tad gan Reznors publiski veltīja Grammy rīkotājiem vārdu, kas angliski sākas ar „F” burtu.
Jaunais un ilgi gaidītais Nine Inch Nails albums „Hesitation Marks” iznāca pērnā gada rudenī, un lielā mērā attaisnoja uz to liktās cerības. Protams, to grūti pielīdzināt agrīnajiem darbiem, taču pēc ilgāka laika pārtraukuma par Nine Inch Nails glaimojoši izteicās mūzikas kritiķi, atsevišķi mediji, piemēram, Rolling Stone un Spin Magazine pat ievietoja albumu gada labāko ierakstu topā. Un pat tie, kas jauno plati vērtēja mazliet atturīgāk, vienlaikus norādīja – Nine Inch Nails jauns albums priecē kaut vai tāpēc, ka grupa atkal dosies koncertturnejā.
Nine Inch Nails koncerti allaž bijuši Notikumi ar lielo burtu, un nav šaubu, ka tāds būs arī 6.maija koncerts Rīgā, turklāt ne jau tikai tāpēc, ka tas būs jaunās turnejas pirmais. Kopā ar Trentu Reznoru uz skatuves kāps ģitārists Robins Finks, kurš kopā ar Nine Inch Nails koncertē jau kopš 1994.gada leģendārās „Self Destruct” turnejas, taustiņinstrumentālists Alesandro Kortini, ar kuru Reznors sadarbojas jau desmit gadus, un bundzinieks Ilans Rubins, kurš ir jaunākais no pašreizējā Nine Inch Nails koncertsastāva. Reznors iepriekš solījis, ka gaidāmā Eiropas turneja atšķirsies no pērnā gada Ziemeļamerikas koncertiem, tādēļ neiztrūks arī pārsteigumu un muzikālu dāvanu, no kurām vienu mēs jau zinām – Nine Inch Nails koncertu iesildīs viens no pēdējo gadu spožākajiem jaunajiem cold-wave projektiem Cold Cave ar tās līderi Vesliju Eisoldu priekšgalā.
Medijos jau plaši vēstīts, ka Nine Inch Nails uz Latviju atvedusi vienu no pasaules iespaidīgākajiem mūzikas šoviem, kas noformēts hipermodernā tehnokrātiskā stilā. Šova tapšanā piedalījās Nine Inch Nails skatuves dizainers Rojs Benets un kanādiešu šovu producentu apvienība Moment Factory, kas līdz šim strādājusi un veidojusi šovus tādiem māksliniekiem kā Džastins Timberleiks, Jay Z, Bon Jovi, Madonna u.c.. Benets un Moment Factory vairākus mēnešus strādājuši kopā, lai izveidotu patiešām interaktīvu skatuves iekārtojumu, kas ļauj grupai kontrolēt savas uzstāšanās vizuālos aspektus. Rezultātā radīts skatuves iekārtojums, kurā skatuve pati kļūst par instrumentu, kas reaģē uz grupas dalībnieku atrašanās vietu un pārvietošanos telpā.
Pirms došanās uz koncertu Rīgā noskaties Nine Inch Nails uzstāšanos Lollapalooza festivālā Čikāgā aizvadītajā gadā:
Foto: Publicitātes foto